Veiligheid

Roeien in de winterperiode.

1.1     Weerbericht

Op de website van de Roei-en Zeilvereniging staat heel duidelijk het weerbericht.
Het stoplicht reageert op het weerbericht. Ga daarover niet in discussie.
Rood niet roeien, Groen wel roeien, Rood/Groen alleen roeien op de Breevaart.
Het extra gele licht geeft aan dat je ook kunt roeien op de ‘s Gravenbroekse plas.
Controleer dit stoplicht standaard voor je naar de vereniging gaat.

Daarnaast bij watertemperatuur <5 graden is roeien op de plas met skiff niet veilig en dus verboden (van november t/m april). Bij een watertemperatuur <5 graden ben je binnen een kwartier onderkoeld. Als je gaat zwemmen koel je nog sneller af.

Met de Edons en dubbel twee mag je wel op de plas, mits langs de kant en niet onder de bruggen door.

1.2     Zichtbaarheid

Roeiers zijn vaak niet of slecht zichtbaar: ‘s winters en in schemer, maar ook overdag. Dit is niet alleen van belang voor de eigen veiligheid, maar ook die van de ander!
Roeiers zijn zich hiervan vaak niet bewust, vandaar dat wij daar wat aan wil doen.
Onze roeikleding is perfect zichtbaar, dus zorg dat je er geen zwart of donker jack overheen draagt. Kies liever een licht of fluorescerend jasje. Zorg altijd dat de boeg en de stuurman goed zichtbaar zijn.

1.3     Gezond verstand

Roeien in de winterperiode (van november t/m april)

Skiff: Ga niet alleen skiffen!
Zorg altijd voor droge kleding (ook in de zomer)

C of D boten: Draag een opblaasbaar zwemvest bij water <5 graden.
Trek nauwsluitende en warme kleding aan (thermohemd en broek)
Zorg dat je voeten niet te vast zitten en test dit voor je vertrekt.
Neem je mobiel mee in een waterdichte hoes.
Kies een veilige route langs de hoge wal (waar de wind vanaf waait)
Bespreek de route voor vertrek met de ploeg.
Wissel het liefst bij de vlotten onderweg.
In elke C of D boot zit een sticker met kaart van de plas en telefoonnummers.
Voorbeeld van zwemvest met v-vorm speciaal voor roeiers.

1.4     Bruggen

Bij het roeien over de Reeuwijkse plassen kom je veel lage bruggen tegen. Het is van groot belang dat alle roeiers ruim van tevoren achterover gaan liggen en de riemen losjes en volledig geslipt vasthouden. De stuur heeft zo goed zicht op de doorvaart en blijft altijd naar voren kijken. De stuur zal zich daarbij voor de stuurstoel laten zakken. Het is de taak van de stuur om elke brug tijdig en duidelijk aan te kondigen. Dit geeft rust in de boot, waardoor commando’s goed en vlot worden opgevolgd.

1.5     Omslaan met skiff in de winterperiode.

In alle gevallen blijf rustig, maar handel bewust. Wees zuinig met je energie. Besef steeds dat de skiff je veel drijfvermogen biedt.

  • Optie 1: water > 5 graden, dan leg je de boot weer recht en klim je rustig terug in de boot, zoals je hebt geleerd. Je hebt bij water >5 graden nog even de tijd. Lukt het echter niet om na 3x pogingen in de boot te klimmen. Ga dan half op de romp liggen en peddel naar de kant. Roei terug naar de vereniging en neem snel een lekkere douche.
  • Optie 2: water < 5 graden, dan zwem je direct naar de kant. Dus als het water erg koud is, laat je je boot liggen en loop je zo snel mogelijk naar de vereniging. Neem daar eerst een lekkere douche. De boot komt later wel.

Als de kant dichtbij is, dan kun je de boot ook omdraaien en er bovenop gaan liggen. Rustig trappel je dan naar de kant en trekt de boot op de kant. Wellicht kun je weer instappen en terugroeien.

Echter bij twijfel altijd direct naar de kant zwemmen en besef dat je veel minder kracht hebt als je koud bent! Vraag daarom hulp om je op de kant te trekken!

Het advies is dus: ga niet alleen met een skiff!

Als er een coach is, moet deze een warmtedeken bij zich hebben. Let op: “Goud is Koud” De gouden kant moet dus aan de buitenkant.

In alle gevallen meld je de vereniging dat je bent omgeslagen en waar.

(22 oktober 2022 – Hans Krijgsman)
Veiligheidscoördinator
Roei- en Zeilvereniging “Gouda”