(24 april 2019, Vincent Zimmerman)
Het gebruik van via MijnRoeienzeil afschrijven en reserveren van boten is per 17 april j.l. ingevoerd. Veel leden maken inmiddels al goed gebruik van deze nieuwe manier van inschrijven en reserveren van roeiboten. We hebben in de eerste dagen natuurlijk wel wat vragen ontvangen. Op de belangrijkste en meest gestelde vragen hieronder de antwoorden.
1. Ik weet mijn inlogcode niet meer
Ga naar de website van de Roei en Zeil. Klik MijnRoeienZeil en kies vervolgens op ‘wachtwoord en/of gebruikersnaam vergeten’. Vul dan het emailadres in dat de vereniging gebruikt voor communicatie met jou (het emailadres waarop de nieuwsbrief bij je binnenkomt). Je ontvangt dan nieuwe inloggegevens per email. Mocht je tegen problemen blijven aanlopen, laat het ons dan even weten via beheer.reserveringssysteem@roeienzeil.nl
2. Waarom maken we het afschrijven van boten zo ingewikkeld?
Erg ingewikkeld is het uiteindelijk niet. Wel zal het gebruik even wennen zijn. Vrijwel alle roeiverenigingen in Nederland maken inmiddels gebruik van dergelijke reserveringssystemen, dus het zou bij ons ook gewoon moeten kunnen werken. Het grote voordeel is, naast dat we het vooraf reserveren mogelijk maken, dat ook het gebruik van de vloot veel beter in beeld kan worden gebracht. Dit betekent dat we nog beter kunnen bepalen aan welke boten behoefte is, zodat we daarmee in het aanschafbeleid rekening kunnen houden. We gaan ervan uit dat met dit systeem de vloot effectiever kan worden gebruikt. Doordat er inzicht is wanneer het druk is hopen we ook dat ploegen wat makkelijker zullen uitwijken naar momenten waarop het wat minder druk is.
3. Moet ik 1 dag tevoren reserveren?
Nee, je mag 1 dag van tevoren reserveren (glad materiaal maximaal twee dagen tevoren, C materiaal en wherries 1 dag tevoren), maar het hoeft niet. Je kunt ook gewoon op de club een boot afschrijven. Net zoals met het afschrijfboek. De computer om af te schrijven staat in de sociëteit, maar het kan ook met je mobiel.
4. Ik weet nog niet of we morgen met vier of vijf roeiers zijn, dus ik schrijf alvast een C4 en een C3 af. Dan zien we morgen wel. Mag dit?
Op zich kan dit (je mag maximaal twee reserveringen doen). Erg sociaal is het echter niet. Probeer bij reserveren van tevoren zeker te weten met hoeveel roeiers je bent, zodat je de juiste boot kunt reserveren.
De mogelijkheid om gelijktijdig twee boten te kunnen afschrijven/reserveren is met name bedoeld voor bijvoorbeeld groepen zoals roeien met de datumprikker.
5. Waarom staat de computer in de sociëteit?
In de giekenloods en de wherrieloods is het te vochtig en vaak te koud. Daar kan een computer slecht tegen. Bovendien kan de computer dan gemakkelijker gestolen worden. Daarom hebben we de computer in eerste instantie in de sociëteit geplaatst. Overigens kun je ook op je mobiel reserveren of afschrijven, dus het is niet nodig om naar de sociëteit te lopen. Het scherm van de computer in de sociëteit is echter groter en overzichtelijker dan het scherm van je mobiel.
Op termijn zullen we ook een terminal plaatsen in de giekenloods.
6. Moet ik een reservering ongedaan maken als ik toch niet kom roeien?
Ja, we vragen je een gemaakte reservering ongedaan te maken als je onverhoopt toch geen gebruik maakt van de boot. Doe dit vóór aanvang van het tijdstip van de reservering, zodat een ander dan de boot weer kan afschrijven.
7. Vanaf welk moment kan ik een gereserveerde boot nemen, als de ploeg die heeft gereserveerd niet komt opdagen?
Als de ploeg die heeft afgeschreven tien minuten na aanvang van de reserveringstijd niet is verschenen, dan kun je die boot overnemen. Je kunt dan echter niet op je eigen naam reserveren, want de reservering van de ander staat in het systeem. Check wel even de eindtijd. Mocht je langer willen roeien van de gemaakte reservering, maak dan een eigen extra reservering met de juiste eindtijd. Zo weet de volgende ploeg wanneer de boot is terug te verwachten.
8. Ik constateer dat er ploegen zijn die niet erg sociaal met mogelijkheden tot elektronisch reserveren omgaan. Wat moet ik doen?
We kunnen elkaar te allen tijde aanspreken op gedrag. Doe dat wel op een positieve en respectvolle manier. Als de aangesproken ploeg hierop niet op de juiste wijze reageert, laat het dan weten aan de beheerder van het reserveringssysteem (te mailen via beheer.reserveringssysteem@roeienzeil.nl)
9. De schadebriefjes zijn weg. Hoe moet ik schade melden?
Ook dat kan via het reserveringssyteem. Kies ‘Schade melden’ en vul het schadeformulier zo volledig mogelijk in. De klussenploeg gaat er mee aan het werk. Als er serieuze schade is gevaren meld je dit altijd bij de beheerder of de commissaris roeien of commissaris vastgoed en vloot. Ook schade aan gebouw/vlotten of steigers kan elektronisch gemeld worden.
10. Ik zie dat een boot maar voor een beperkte tijd kan worden afgeschreven. En ook dat dat maximaal 1 of 2 dagen van tevoren kan. Hoe moet ik een afwijkende reservering doen?
Neem in dergelijke gevallen contact op met beheer.reserveringssysteem@roeienzeil.nl. Mail je verzoek met redenen omkleed en wij nemen contact op.
11. Voor de ergometers zijn er toch tijden voor ploegen afgesproken?
Ja, dat is zo, maar gezien het intensieve gebruik van de ergometers, is het beter om af te schrijven. Dat maakt het mogelijk om de ergometers zo efficient mogelijk te gebruiken. Binnen de composectie kan nog steeds worden afgesproken welke ploeg wanneer de ergometer training doet, maar dan nog zal de ergometer door een lid gereserveerd moeten worden. Op die wijze kunnen ergometers ook beter benut worden, met name tijdens de door-de-weekse winteravonden.
12. Ik kan niet reserveren voor of na zonsondergang.
Dat klopt. We hebben het systeem zodanig ingesteld dat de reserveringen alleen kunnen plaatsvinden na zonsopgang en voor zonsondergang. Dit betekent dat je hier met eindtijd instellen even rekening mee moet houden. Maak je verwachte roeitijd iets korter zodat de eindtijd voor zonsondergang is.
Tot zover, veel roeiplezier!!
No comments yet.