Het roer

Nee, niet ons clubblad vraagt even om aandacht maar het roertje aan onze toerboten. Natuurlijk leerden we dat je bij het roeien moet sturen met je riemen. Maar in veel situaties is het roertje een onmisbaar instrument om je koers te wijzigen. En dan vertrouw je erop dat het goed werkt.

In de (bijna) achter ons liggende coronaperiode waren er vanwege de onderlinge afstand nogal wat beperkingen bij het gebruik van de boten. In die periode werd al geadviseerd een zand-/grindzak helemaal achterin de boot te leggen. Door minder roeiers per boot (en dus minder gewicht) lag de boot niet zo diep als bij een normale bezetting. Gevolg is dat het roer minder ver in het water steekt en je minder stuurvermogen hebt.

Verder is een goede gewichtsverdeling in de boot van belang. Heb je een zware ‘stuur’ dan steekt het roertje wat dieper. Maar andersom geldt ook, zeker als je ook nog eens een zware boegroeier hebt! Door te weinig stuurvermogen wordt de ‘stuur’ dan verrast als de boot niet reageert zoals werd verwacht. Hierdoor kan onnodige schade ontstaan. Met name onze nieuwe C3+ boten Mallegat en Vrijhoef vragen aandacht voor dit probleem. Maar ook voor de andere boten gelden de argumenten.

Een factor die daarbij nog versterkend kan werken is de stand van het hek (achterkant van de boot). Is deze verticaal (90°) dan blijft bij roeruitslag de verste punt van het roertje op gelijke wijze onder water. Maar als het hek onder een hoek staat (bijv. 110°) dan draait de onderste punt van het roertje het water uit. Dan heb je nog minder roeroppervlak onder water!

Het verdient daarom sterk aanbeveling altijd een zand-/grindzak achterin de boot bij het roertje te leggen. Daarmee heb je meer stuurvermogen.

Het komt de veiligheid ten goede en voorkomt ook onnodige schade.

(8 maart 2022, Marinus de Ruiter)

No comments yet.

Geef een antwoord