Test met drijvende steigers

(20 juli 2020, Commissaris Vastgoed en Vloot)

Het was de combinatie van twee factoren die het bestuur aan het denken zette: de toenemende drukte op de roeisteiger en de verwachting dat we de komende tijd meer afstand tot elkaar moeten blijven houden. Daarnaast hebben we inmiddels positieve ervaringen opgebouwd met de nieuwe drijvende steigers in zowel de Breevaart als voor de wherryloods. Kortom: reden voor een test met twee drijvende steigers (2 x 12 meter) tussen de sociëteit en de giekenloods (zie foto).

Deze test hebben we opgezet met de oude vlotten die uit de Breevaart zijn gekomen. Als de test slaagt dan zijn we voornemens te kiezen voor de uitvoering die nu ook voor de wherryloods ligt en stabieler is dan de nu gebruikte oude vlotten. Deze laatsten blijven wel in gebruik en beschikbaar voor de bekende evenementen.

Het idee is dat de roeiers met de nieuwe opstelling makkelijker en sneller kunnen vertrekken en aanleggen en dat de boten ook sneller in- en uitgebracht kunnen worden. Daarnaast kunnen er meer boten tegelijkertijd vertrekken/aankomen en verwachten we minder beschadigingen aan de kielen. Voor de zeilers zien we het voordeel dat er nu direct naast de slipway een steiger komt te liggen, wat het in- en uitbrengen van de boten makkelijker maakt, en dat er meer aanlegmogelijkheden zijn.

De drijvende steigers (vlotten) bieden nu ook de mogelijkheid om op de kop van de steiger een Edon met de rigger om de hoek te leggen om zo gemakkelijk te kunnen in- en uitstappen.

Roeiers let op: Bij het strijkend wegvaren met gestuurde boten moet men zorgen dat het roer recht staat!
Bij het komen aanvaren is het zaak niet met de boeg(bal) tegen de kant te komen, dus snelheid minderen!

Waarom dan nog testen? Het neerleggen van twee steigers van ieder 12 meter gaat ten koste van de manoeuvreerruimten in de haven. We willen kijken hoe dat in de praktijk werkt voordat we nieuwe vlotten zouden gaan bestellen. Daarnaast willen ook nog naar de juiste positie en de lengte van de steigers kijken, onder andere i.v.m. de lengte van de achten.

Vragen of opmerkingen over de test?
Keesjan de Wilde: roeicommissaris@roeienzeil.nl
Willem van der Meij: zeilcommissaris@roeienzeil.nl
Hans de Leeuw: commissarisvastgoedenvloot@roeienzeil.nl

No comments yet.

Geef een reactie